Stress op het werk? Zo ga je ermee om

Iedere dag moe thuiskomen, regelmatige hoofdpijn, brandende ogen of gebrek aan concentratie. Het zijn allemaal signalen van je lichaam dat je een hoge mate van stress ervaart. Natuurlijk heeft iedere baan pieken en dalen qua drukte, maar langdurige drukte en stress is voor niemand goed. Daarom bespreken we in deze blog een aantal manieren om werkdruk te verminderen en stress te voorkomen.

Houd je aan je eigen taken
Het kan heel verleidelijk zijn overal ja op te zeggen, maar je bent aangenomen voor bepaalde taken en het is meer dan logisch dat je ook die taken uitvoert. Natuurlijk kun je af en toe iets doen voor een ander, maar als er structureel meer van je gevraagd wordt dan waarvoor je bent aangenomen, is het misschien tijd om eens in gesprek te gaan met je leidinggevende.

Creëer overzicht in je taken
Niet weten wat je moet doen of waar je moet beginnen kan ervoor zorgen dat je een grote mate van stress ervaart. Daarom werkt het goed om een overzicht te maken. Welke taken moet je echt doen en wat heeft prioriteit? Maak ook voor jezelf duidelijk wat je moet doen om te beginnen met deze taak, zodat je geen enkel obstakel hebt om te starten. Door te zorgen voor inzicht en overzicht, neem je vaak al een stuk stress weg.

Pauzeer
Als je langdurig fysiek bezig bent, heeft je lichaam af en toe een pauze nodig. Hetzelfde geldt voor langdurige mentale taken. Een pauze werkt pas echt, als je er ook goed in bijkomt. Dus leg die telefoon aan de kant, want dat zorgt er voor dat je brein aan het werk moet blijven. Ga lekker een blokje om, of maak een praatje met wat collega’s. Stap helemaal uit je werk, zodat je oplaadt. Dat zorgt ervoor dat je batterij aan het eind van de dag minder (snel) leeg is.

Beperk onderbrekingen

Multitasken bestaat niet. Wat we eigenlijk doen, is continu wisselen van taak, en dat op een hoog tempo. Dat zorgt ervoor dat je steeds weer uit je gedachten wordt gehaald en er ook steeds weer mee moet beginnen. Beperk daarom de onderbrekingen die je kan krijgen. Zet af en toe eens een uur je notificaties uit, of vraag collega’s om hun vragen even te verzamelen. Steeds moeten wisselen van taak en daardoor steeds niets afmaken, kan ervoor zorgen dat jouw stressgevoel snel oploopt.

Scheiding werk en privé
Wanneer je werk ook je privéleven over gaat nemen, is er geen einde meer aan gedachten die stress op kunnen leveren. Neem je werk niet mee naar huis, zowel fysiek als mentaal. Door duidelijke grenzen te stellen in de beide delen van je leven, verminder je stress.

Hopelijk heb je na het lezen van deze tips wat ideeën gekregen om jouw eigen werkstress te verminderen. Probeer niet alles tegelijk toe te passen, maar begin met één verandering, en dan de volgende. En vergeet niet: we werken om te leven, we leven niet om te werken.


Publicatiedatum: 16 februari 2021